Scandic Lerkendal Pre-launch Activity

I august 2014 åpnet Scandic Hotels sitt største hotell i Norge, nye Scandic Lerkendal. Hotellet ligger i Trond- heim, Norges fremste kunnskapsby og landets sentrum for kunnskap og innovativ tenkning. Dette ledet Scandic til å utvikle kommunikasjonskonseptet for hotellet; “Bygd for ideer”. Scandic ønsket å posisjonere det nye konferansehotellet som en arena der mennesker kan komme sammen for å tenke nye og kreative tanker. En av oppgavene i kommunikasjonsarbeidet var å gjennomføre et tiltak for å skape engasjement blant lokale innbyggere og spesifikt hotellets nærmeste naboer; studentmiljøet på NTNU.

A5 low

Vi inviterte de lokale til et spennende event der de fikk testet sine logiske evner, for å finne ut hvem som er smartest i Norges smarteste by. Løsningen ble rebusløpkonseptet Escape the Room. Det er et ambulerende hotellrom plassert midt i bybildet, der oppgaven er å løse et sett oppgaver for å komme seg ut av rommet før tiden går ut. Konkurransen ble gjennomført over to dager; en ved studentmiljøet på NTNU, og en i Trondheim sentrum.

Skjermbilde 2015-03-11 kl. 13.03.54

Målsetningen med tiltaket var å spre kjennskap til vårt nye hotell, øke liking for Scandic i Trondheim, samt kommunisere vår nye kommunikasjonsplattform til noen utvalgte nøkkelmålgrupper. For selve eventet hadde vi en målsetning på 200 gjennomføringer (maksimalt vi kunne klare i forhold til tidsbruk hadde vi på forhånd regnet frem til 300).

Skjermbilde 2015-03-11 kl. 13.04.12

Konseptet skapte umiddelbart lange køer ved begge gjennomføringer, der folk stod i kø i opptil 50 minutter for å delta. Vi nådde maksimalt antall gjennomføringer over to dager – 300. Mer enn 25.000 mennesker var til stede og opplevde eventet, og vi lyktes i å skape en engasjerende og annerledes opplevelse som ble snakket om i lokalmiljøet. Escape the Room ble nr 2 i kåringen av Best Communication Campaign i verdens største hotellmarkedsføringspris, Worldwide Hospitality Awards, i november 2014. Dette i konkurranse med over 300 andre nominasjoner fra hele verden.

Skjermbilde 2015-03-11 kl. 13.04.39

Kristine Nergaard: Kreatør